Joga śmiechu: co to jest i czy działa?

Joga śmiechu to ćwiczenia ruchowe i oddechowe, których celem jest wzbudzenie radości, wydobywanie z siebie wewnętrznego dziecka i pomaganie w pozbyciu się stresorów codziennego życia.

Biorąc pod uwagę, że śmiech jest zaraźliwy, nie jest zaskoczeniem, że joga śmiechu rozrosła się z jednej małej grupy w Bombaju w Indiach do ponad 5000 klubów na całym świecie.

Joga śmiechu obejmuje serię ćwiczeń ruchowych i oddechowych, które promują świadomy śmiech.

Stosowana jest jako lek na dolegliwości fizyczne i psychiczne, ponieważ celowy (symulowany) śmiech zapewnia korzyści porównywalne ze śmiechem spontanicznym.

Według twórcy metody, joga śmiechu pomoże poprawić nastrój, zwiększyć kreatywność, zmniejszyć stres, wzmocnić układ odpornościowy, zwiększyć poziom energii, poprawić jakość życia i pomóc lepiej radzić sobie z trudnościami.

Uważa się, że joga śmiechu pomaga lepiej radzić sobie ze stresem poprzez naukę świadomego i kontrolowanego oddechu. Pozwala to na większy pobór tlenu, co aktywuje przywspółczulny układ nerwowy, wspomagający relaksację organizmu.

Wszyscy pragniemy zdrowia i szczęścia, często jednak zamiast tego czujemy się zestresowani, przygnębieni, śpimy mniej, mamy negatywne myśli i czujemy się odizolowani. Czy brzmi to znajomo? Czy jesteś osobą, która chce ruszyć dalej i wnieść do swojego życia więcej śmiechu i radości? Jesteś we właściwym miejscu. Odpowiedzią jest joga śmiechu.

Od dawna wiemy, że „śmiech to zdrowie”, a dzisiejsza nauka daje nam na to niezbite dowody. Metodę Jogi Śmiechu opracował dr Madan Kataria w 1995 roku w Indiach, zdobywając popularność w ponad 110 krajach. W Polsce po raz pierwszy wprowadzono Jogę Śmiechu pod koniec lat 90 -tych XX wieku.

Nie ma niezawodnej metody na wprowadzenie w życie śmiechu i radości. W większości przypadków humor i żarty nie działają, przy czym joga śmiechu to narzędzie, które zapewnia korzyści wynikające ze śmiechu na żądanie, niezależnie od warunków zewnętrznych.

 Jak to działa? 

Koncepcja Jogi Śmiechu opiera się na badaniach naukowych, które wykazały, że organizm nie jest w stanie odróżnić śmiechu stymulowanego od spontanicznego. Zyskujemy te same korzyści fizjologiczne i psychologiczne.

Inicjujemy śmiech jako ćwiczenie ciała, które przy kontakcie wzrokowym i dziecięcej zabawie w grupie, szybko zamienia się w spontaniczny śmiech.

Ćwiczenia oddechowe wplatane między „ćwiczeniami śmiechowymi” pozwalają na uspokojenie emocji i dotlenienie. Śmiech jako forma ćwiczeń to świetny sposób na dłuższy wydech. 

Badania kliniczne przeprowadzone w Indiach i Stanach Zjednoczonych wykazały, że śmiech obniża ciśnienie krwi i poziom hormonów stresu (epinefryny i kortyzolu).



Jak wygląda sesja jogi śmiechu?

1.    Zaczynamy od wprowadzenia i przedstawienia celu zajęć i zasad, które pozwolą uczestnikom skorzystać z zajęć w sposób optymalny.

2.    Przechodzimy do sesji jogi śmiechu – serii ćwiczeń aktywizujących, rozciągających oraz tzw. „ćwiczeń śmiechowych”, które przeplatane są ćwiczeniami oddechowymi. W trakcie sesji panuje klimat dziecięcej zabawy połączony z dbałością prowadzących o odpowiednią dynamikę zajęć.

3.    Zajęcia kończymy sesją relaksacji, w czasie której uczestnicy odpoczywają przy dźwiękach instrumentów (misy, gongi, dzwonki, bębny).

 

Prosimy o zaopatrzenie się w maty/karimaty, poduszkę pod głowę, koc. Sesja relaksacji odbywa w pozycji leżącej. Po uzgodnieniu jest możliwość dostarczenia mat przez Studio

 

Koszt zajęć: 100 PLN netto/osoba